عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به جز روزهای جمعه و یکشنبه که جزو رسوم ملی و مذهبی ما و کشورهای طرف تجاری ما هست، تعطیلی روز شنبه بهترین انتخاب است تا یک روز به عنوان تعطیلی مشترک بین تجار در نظر گرفته شود تا ۴ روز قطع مراوادات تجاری بین المللی به ۳ روز تقلیل یابد.

اداره

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی:  پنجم آذر سال گذشته دولت لایحه‌ای به‌صورت عادی تقدیم مجلس کرد تا با تعطیلی سراسری پنجشنبه‌ها، تعطیلات را ساماندهی کند که این هفته تحت عنوان اصلاح ماده۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در دستورکار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفته است. درصورتی که مجلس به لایحه پیشنهادی دولت رأی مثبت دهد، ساعات کار کارمندان دولت ۴۲ساعت و ۳۰دقیقه در هفته خواهد بود و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌شود. 

به گزارش همشهری، چالش دیگر اما این است که بالاخره روزهای پنجشنبه تعطیل رسمی شود یا شنبه‌ها؟ به لحاظ عرفی پنجشنبه‌ها به واسطه سنخیت بیشتر با عادات و فرهنگ مردم ایران دردسر کمتری به‌دنبال دارد اما از حیث نفع اقتصادی، گزینه مطلوب‌تر این است که به جای پنجشنبه‌ها، روزهای شنبه تعطیل شود که دست‌کم بر روابط تجاری و مالی بین فعالان اقتصادی و بانک‌ها و مؤسسات تجاری ایران با دیگر کشورها اثر مثبت داشته باشد.

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ضرورت تعطیلی و اینکه کدام روز بهتر است برای آن در نظر گرفته شود، در گفت و گو با همشهری آنلاین گفت: تعطیلی خیلی از کشورها که با آنها مراودات تجاری داریم شنبه و یکشنبه هست. در این کشورها یکشنبه ها به خاطر انجام مراسم های مذهبی مسیحیان تعطیل است و جمعه ها در کشور ما به خاطر انجام مناسک و مراسم مذهبی مان تعطیل است لذا عملا چهار روز این وسط بین ما و شرکای تجاری مان تعطیلی وجود دارد. لذا ارتباطات اداری مانند کارهای بانکی، گمرکی و ... با اختلال مواجه می شود. 

مرحبا ادامه داد: به جز روزهای جمعه و یکشنبه که جزو رسوم ملی و مذهبی ما و کشورهای طرف تجاری ما هست، تعطیلی روز شنبه بهترین انتخاب است تا یک روز به عنوان تعطیلی مشترک بین تجار در نظر گرفته شود تا ۴ روز قطع مراوادات تجاری بین المللی به ۳ روز تقلیل یابد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که این کار آنچنان ضرورتی برای رسیدگی ندارد که بخواهد وقت مجلس را بگیرد، گفت: طبق آیین نامه اگر طرحی با تعدادی امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شود، فارغ از اهمیت داشتن یا نداشتن طرح، هیات رئیسه موظف هست اعلام وصول و رسیدگی کند. هیات رئیسه فقط می تواند اولویت ها و زمان بندی هایش را تغییر دهد و برنامه و طرح های مهم تر و اولویت‌دارتر را در ردیف های بالاتر قرار دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: ضمن اینکه قطعا رسیدگی به این موضوع فوریت ندارد و به صورت عادی به صحن خواهد آمد و در کمیسیون بررسی های لازم در خصوص آن انجام خواهد گرفت. رسیدگی به این طرح قطعا زمان بر خواهد بود. چرا که مجلس درسال پایانی قرار دارد و طرح و لوایح الویت دار بسیاری در دستور کار قرار داده که باید آنها را بررسی کند. 

مرحبا در پاسخ به این سوال که آیا نظر کارشناسان اقتصادی و تجار و بازرگانان در این خصوص اینکه انتخاب کدام روز به عنوان تعطیلی ارجح تر است، پرسیده خواهد شد، گفت: سال هاست بسیاری از فعالان تجاری به خصوص آنهایی که در حوزه تجارت بین الملل کار می کنند از اینکه ۴ روز تعطیلی در حوزه تجارت خارجی اختلال ایجاد می کند گله مندند، لذا اگر ما بتوانیم یک روز آن را به چرخه فعالیت برگردانیم، به نظر من ایده خوبی است. شنبه نیز برای این کار بهتر است چرا که ما در روز پنجشنبه تعطیلی مذهبی نداریم برعکس روز جمعه که برای ما مقدس است و برای آن آیات قرآنی وجود دارد که کسب و کار را رها کنید و نمازجمعه برپاکنید. لذا تعطیلی جمعه به هیچ عنوان جابه‌جا نخواهد شد و ما بر عکس برخی کشورهای مسلمان که متاسفانه تعطیلی مسیحیان (شنبه و یکشنبه) را به عنوان تعطیلات رسمی خود انتخاب کرده اند، عمل نخواهیم کرد. اما می توان روی روز شنبه به عنوان تعطیلی مشترک با سایر کشورها فکر کرد.

وی ادامه داد: مبنای منطقی هم همین است به این ترتیب روز پنجشنبه آزاد می شود و ما می توانیم با کشورهای دیگر راحت تر به تبادلات تجاری بپردازیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: آنچه روشن است این است که این طرح هنوز در مراحل اولیه است. در این طرح باید هم نظر روحانیون باید گرفته شود هم نظر بازرگانان و سازمان بازرگانی خارجی و گمرکات کشور گرفته شود. و مرکز پژوهش ها نیز در این زمینه مطالعاتی را انجام خواهد داد. لذا تا همه این مراحل انجام نشود مصوبه از کمیسیون اجتماعی به سمت صحن مجلس نمی رود.

کد خبر 754254
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha